Jelovnici i prehrana

Prehrana

U našem vrtiću se već dugi niz godina njeguje pravilna prehrana, a od 2007.g. uvedeni su i novi prehrambeni standardi za planiranje prehrane u dječjim vrtićima. Tjedni jelovnici se planiraju iz priručnika «Prehrambeni standard za planiranje prehrane djece u dječjem vrtiću – jelovnici i normativi», u kojem su definirane preporučene energetske i nutritivne vrijednosti prema dobnim skupinama i dužini boravka djeteta u vrtiću. Jelovnici se planiraju i prema godišnjem dobu (uvrštavanjem sezonskih namirnica).

Osnovne prednosti novih prehrambenih standarda i jelovnika:

  • prehrana se temelji na cjelovitim žitaricama, sezonskom voću i povrću
  • u jelovnike se uvode nove vrste mahunarki koje do tada nisu korištene ili su korištene sporadično
  • u skupini mesa prednost se daje lakše probavljivim vrtama mesa poput peradi, teletine, janjetine
  • u skupini mlijeka i mliječnih proizvoda naglasak je na fermentiranim mliječnim proizvodima te je određen minimalni udio masti koji se preporučuje za pojedinu dob
  • izvori masnoća koji se koriste u prehrani bogati su nezasićenim masnim kiselinama (maslinovo, bućino ulje)
  • koristi se svježe začinsko bilje
  • u smjernice su uključene i preporuke o adekvatnom unosu vode
  • uvažava se i provodi multidisciplinarni pristup prehrani
  • naglasak se stavlja i na estetiku jela i stola te atmosferu blagovanja


 

Zdravstveni savjeti o prehrani

Predškolsko razdoblje je vrijeme intenzivnog rasta i razvoja djeteta. Pravilna prehrana iznimno je važna upravo u tom razdoblju jer ima izravan utjecaj na cjelovit rast i razvoj, ali i na kvalitetu života kasnije. Dobre prehrambene navike koje dijete usvoji tijekom djetinjstva postavit će temelje njegove prehrane u odrasloj dobi.

Prehrana vašeg djeteta treba se sastojati od tri glavna obroka (doručak, ručak, večera) i dva međuobroka (zajutrak i užina).

U prehranu uključite dovoljno žitarica, voća, povrća, hranu koja sadrži kalcij, željezo te bjelančevine za kojima su povećane potrebe tijekom rasta. Izbjegavajte masnu, previše slanu hranu, te veće kolličine slatkiša, slatkih napitaka, čipseva, bombona. Osigurajte djetetu adekvatan unos tekućine (vode) tijekom dana.

Pravilnom prehranom mogu se spriječiti mnoge bolesti: pretilnost, šećerna bolest, kardiovaskularne bolesti, osteoporoza. Danas se mnoge od tih bolesti nazivaju pedijatrijskim bolestima jer se smatra da imaju korijene u najranijem djetinjstvu.

Kako pomoći djetetu prihvatiti nove okuse i hranu

  • Započnite s malom količinom novog okusa uz već poznatu prihvaćenu hranu.
  • Vrijeme objedovanja neka bude u smirenoj okolini, bez požurivanja i ometanja (igra, TV)
  • Obratite pozornost na estetski izgled hrane.
  • Ne koristite izrazito preferiranu hranu (npr. sladoled) kao nagradu djetetu što je pojelo hranu koju ne voli, jer će to dovesti da dijete još više zavoli preferiranu hranu
  • Namirnice koje dijete odbija, a želite ih uvesti u prehranu, ponudite više puta.
  • Ne treba očekivati da će dijete odmah prihvaatiti nove namirnice i okuse.
  • Svojim dobrim prehrambenim navikama budite najbolji primjer vašem djetetu.



Proslave rođendana

I u vrijeme proslave rođendana, u našem vrtiću, nastojimo kod djece stjecati zdrave prehrambene navike. Stoga kada vaše dijete za svoj rođendan želi počastiti svoje prijatelje, umjesto čipsa, smokija, bombona, lizalica i gaziranih napitaka, možete donijeti:

  • sušeno voće – marelice, šljive bez koštica, grožđice, jabuke, ananas 
  • svježe voće za voćne salate
  • čokoladu i integralne kekse 
  • slane štapiće i perece
  • voćne sokove
  • za proslave dječjih rođendana u vrtiću nije dozvoljeno donositi torte, kolače, sladoled (zbog nemogućnosti kontrole higijenske ispravnosti)

© 2020 Vrtić Mali princ. Sva prava pridržana.